Skip to content

Microsoft Dynamics 365 Finance & Supply Chain

Versioner og navne

Microsoft Dynamics 365 Finance & Supply Chain Management er den nyeste ERP-løsning fra Microsoft. Det er det ERP-system, som Microsoft satser på worldwide til store og mellemstore virksomheder.

Du kender måske de tidligere udgaver af løsningen, der hed Microsoft Dynamics AX og Axapta i mange år, og i de senere år har den gået under navnet Dynamics 365 Finance & Operations, som også bare blev forkortet til Dynamics 365 F&O, fordi navnet var meget langt.

Det er ganske forståeligt, hvis du synes, at de mange navne er lidt forvirrende. Det er den samme løsning vi taler om – Microsoft har bare været flittige til at finde på nye navne til barnet.

Du kan reducere omkostninger og optimere på tværs af geografiske placeringer med procesautomatisering, budgetstyring og økonomisk planlægning og analyse.

Opdeling i selvstændige ERP-apps

Dynamics 365 er fællesbetegnelsen for en hel suite af løsninger, som er designet ensartet og som anvender fælles datagrundlag og derfor arbejder nemt sammen.

Selve Dynamics 365 ERP-systemet er i sig selv ret omfattende, og dækker mange fagområder. Derfor har Microsoft nu opdelt løsningen i selvstændige apps:

  • Microsoft Dynamics 365 Finance, som dækker al økonomistyring
  • Microsoft Dynamics 365 Supply Chain, som dækker lager, warehouse og produktion.

Du kan supplere med andre applikationer i Dynamics 365-familien, eksempelvis HR-løsning, CRM, projektstyring, kundeservice, field service m.m.

Det giver god mening, at den gamle Dynamics AX er blevet opdelt i to. Så kan du nemlig nøjes med at abonnere på de dele, som din virksomhed har behov for.

Du kan integrere økonomifunktionen i forretningsprocesserne og automatisere repetitive og tidskrævende opgaver for at øge produktiviteten, understøtte innovation og maksimere performance.
Microsoft Dynamics 365

Finance

Microsoft Dynamics 365

Supply Chain

Microsofts strategi for apps

Vi kan sagtens forestille os, at Microsoft fortsætter den udvikling og opdeler applikationerne yderligere i mindre apps, som kan fungere selvstændigt, men også kan kombineres som du har behov for.

Førhen var Dynamics AX en væg-til-væg løsning, hvor alt, hvad virksomheden skulle bruge, var puttet ind i ERP-systemet. Når man skulle bruge andre IT-løsninger, så var din IT-leverandør nødt til at etablere en integration mellem ERP og de andre IT-systemer, og det var ofte ret omfattende.

Dynamics AX

I dag er ERP-systemet ikke blot blevet opdelt i 2 apps – men der er faktisk mange funktioner, som er dækket af andre apps i Dynamics 365-familien og Power platformen.

Dynamics 365

Apps i Dynamics 365

Hvis du skal styre fx field service eller kundeservice, så vil du anvende de specifikke Dynamics 365-apps til det formål. Og det smarte er, at ERP-systemet deler datamodel med de andre Dynamics 365-apps, så der er ikke behov for integrationsprojekter.

Fælles data

Det fælles datagrundlag har Microsoft i lang tid kaldt Common Data Service, men nu har Microsoft givet det et rigtigt navn og døbt det Microsoft Dataverse.

Apps i Power Platform

Hvis du skal integrere med andre løsninger eller automatisere data, så skal du bruge Microsoft Power Automate. Hvis du vil udstille data og funktioner i en app, så dine medarbejdere kan interagere direkte med ERP-data, så kan du bruge Microsoft Power Apps. Hvis du skal bruge Business Intelligence, så er der Microsoft Power BI. Og til at automatisere kundeservice-chat kan du bygge en chat-bot med Microsoft Power Virtual Agents.

De er alle samme apps i Power-platformen, og det smarte ved at anvende disse løsninger er, at de også er forbundet med Microsoft Dataverse.

En kunde kan skrive i en chat-bot, og der dukker en notifikation op på din telefon, hvor du skal godkende noget i en app, og det opdaterer automatisk kundens ordre i ERP-systemet, og det kan straks ses i virksomhedens BI dashboards. Og ingen integration er nødvendig.

I hvilken retning fortsætter denne udvikling i fremtiden?

Vi kan sagtens forestille os, at Microsoft opdeler ERP-applikationerne endnu mere. I dag er der en samlet app til økonomistyring, som hedder Microsoft Dynamics 365 Finance. I fremtiden vil der måske være en Kontoplan-app, en Anlægsaktiver-app, en Fakturerings-app, osv.

Det er gætværk, men det vil være en oplagt fortsættelse af udviklingen, og det vil give virksomhederne endnu bedre mulighed for at sammensætte sin egen løsning.

Priser

Microsoft Dynamics 365 har en pris for hver af de to applikationer, som er beregnet per navngiven bruger per måned.

Per marts 2021 koster de $180 for hver, hvilket er cirka 1.130 kroner. Hvis du vil se den aktuelle pris, så tjek Microsofts side her.

Priser på Microsoft Dynamics 365 Finance & Supply Chain Management / Finance & Operations

Dynamics 365 Finance:kr. 1.130 per bruger/måned
Dynamics 365 Supply Chain Management: kr. 1.130 per bruger/måned

Opgradering af Dynamics AX

ERP-systemet Microsoft Dynamics AX har været virkelig populært i Danmark gennem årene. Der er stadig mange virksomheder, der bruger de store versioner Dynamics AX 2012, Dynamics AX 2009 og faktisk også Dynamics AX 2003, selv om den snart har 20 år på bagen.

Du har sikkert en ældre Dynamics AX, som trænger til at blive opgraderet, fordi den forhindrer jer i at gøre alt det, I gerne vil i jeres virksomhed.

Opgraderinger er som regel omfattende

Hvorfor opgraderer man ikke bare sin Dynamics AX, når der kommer en ny version fra Microsoft? Det giver egentlig sig selv, at når det tager et halvt eller helt år at komme igennem en opgradering, så er der ikke nogen virksomheder der gør det, før der er ild i det hele, og der ikke er nogen vej uden om en opgradering.

Selv den mindste lille patch fra Microsoft kan være svær at lægge på en kørende løsning, og hvorfor er det egentlig sådan? Det kræver faktisk omfattende test, hvis man skal være sikker på, at løsningen er intakt, når man har indlæst en opdatering.

Det nytter ikke, at virksomheden pludselig ikke kan levere varer eller fakturere, indtil en konsulent finder den konflikt, en lille opdateringspatch har forårsaget.

Du kan undgå opgraderinger fremover

Men i dag har Dynamics 365 faktisk værktøjerne til, at vi kan teste alt. Med test-automatiseringen kan vi på forhånd få en rapport over, om løsningen er intakt, eller om der er udfordringer der skal løses, før vi går i drift med opdateringen.

Alle virksomheder bør i dag udnytte, at Microsoft stiller to fantastiske rammeværk til rådighed sammen med Dynamics 365 ERP-systemet:

  • Microsoft har pakket Dynamics 365 ind i Lifecycle Services, som er et rammeværk, hvor man kan håndtere miljøer og fx kopiere data fra ét miljø til et andet, bestille nye miljøer osv.

    Lifecycle Services forbedrer simpelthen forudsigeligheden og kvaliteten af implementeringsprojekter ved at simplificere og standardisere processen.

  • Og så er der Test Framework og Asset Framework, som kan bruges til at teste applikationen, når der skal lægges ændringer på.

    Microsoft kommer selv jævnligt med patches og ny funktionalitet, og når du vil tilføje det, så sætter test-rammeværket os i stand til at gennemføre en komplet test på forhånd. Det gør opgraderinger kontrollerede og meget nemmere. Vi trykker på en knap, og systemet tjekker, at integriteten er i orden.

Microsoft har på denne måde skabt virkelig gode rammer for, at en Dynamics 365 ERP-løsning kan blive vedligeholdelsesfri. Det skal bare bygges ordentligt fra begyndelsen af.

Kom lettere frem til en vedligeholdelsesfri ERP-løsning

Så der er ikke nogen vej uden om, at din gamle Dynamics AX skal opgraderes. Men derefter har du mulighed for at have en vedligeholdelsesfri ERP-løsning, der aldrig igen skal igennem et opgraderingsprojekt.

Det er så attraktivt at undgå opgraderingsprojekter, at du bør udfordre din leverandør på, at dit ERP-projekt 100% sikkert ender med en vedligeholdelsesfri løsning.

Her i Sprint365 har vi specialiseret os i både vedligeholdelsesfri ERP-løsninger – og i rejsen dertil. Sprint er navnet på projektmetoden, der kan bringe dit opgraderingsprojekt i mål på kun 30 dage, og det opnår du ved at anvende skabeloner, så vi ikke skal opfinde den dybe tallerken.

Læs en masse om Sprint-metoden her.

Typiske spørgsmål

Hvad er forskellen mellem Dynamics AX og Dynamics 365?
Dynamics 365 er en kombination af CRM- og ERP-systemer, der fx inkluderer ERP-løsningen kendt som Dynamics AX. Dynamics 365 og Dynamics AX er ret ens, men Dynamics 365 er en cloud-løsning og software-as-a-service, mens Dynamics AX hovedsagelig er en desktop applikation med nogle web-udvidelser.

Hvad er forskellen mellem Dynamics 365 og Business Central?
Dynamics 365 Finance & Supply Chain Management er Microsofts ERP-løsning til store og mellemstore virksomheder. Den er en Cloud-løsning, og den er i tidligere versioner kendt som Dynamics AX og Dynamics 365 Finance & Operations. Dynamics 365 Business Central er Microsofts ERP-cloudløsning til mindre virksomheder.

Hvad bruges Dynamics 365 Finance & Supply Chain Management til?
Dynamics 365 Finance & Supply Chain Management er to forretningsapplikationer, der skaber en samlet ERP-løsning til økonomistyring, lagerstyring, warehouse management og produktionsstyring. Dynamics 365 kan dække alle administrative processer i hele virksomheden og forbedre resultaterne gennem indsigt skabt med kunstig intelligens.

Hvad koster Dynamics 365 Finance & Supply Chain Management?
Microsoft Dynamics 365 har en pris for hver af de to applikationer, Finance og Supply Chain Management, som er beregnet som et abonnement per navngiven bruger per måned. Per 2021 koster de $180 for hver, hvilket er cirka 1.130 danske kroner.